heimomarttila

En härlig morgon i svampskogen

Var ute i morse och plockade gula kantareller. God tillgång och helt underbart i skogen.  Helt tyst förutom när man skrämmer upp en tjäder eller orre.  Rent vetenskapligt vet man numer att vistelse i naturen ger bra återhämtning med sina vilsamma  sinnesintryck där man inte behöver ta ställning. Man har bara en spontan uppmärksamhet i kontrast till  det dagliga mediabruset med TV, telefontelefonförsäljare, mail mm som man hela tiden måste ta ställning till. Detta kräver  en riktad uppmärksamhet som stjäl energi. Jag har alltid sprungit i skogen, helt enkelt för att jag har mått bra av detta. Nu  vet man att det är ett av de bästa sätten att "ladda hjärnan"  då det ger restorativa effekter. För att återkomma till svampen så är det själva plockandet och skogsvistelsen som är det roliga. Rensandet , förvällningen och nedfrysningen är inte lika lustfylld men när man tröttnar finns det alltid bekanta som är tacksamma om de får lite av skogens gula guld. Har varit ute nu vid tre tillfällen och sammanlagt plockat ca 100 liter. Behöver inget mer men skogen drar så jag kommer säkert att gå flera turer till i höst, då jag helt enkelt inte kan låta bli. Sen kommer ju lingonen snart... 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0